EurekaMoments

This is my studying logs about Autonomous driving, Machine learning technologies and etc.

自動運転のための自動ブレーキ機能に要求される性能の決め方

目次 目次 背景・目的 前提となるシステムの方針と構成 性能を決めるまでの流れ 1. 最終的な停車時に実現されるべき状態の決定 2. 障害物センサの最短検出距離の把握 3. 遅れ時間の把握 4. ブレーキによる減速度の制御方法の決定 5. 制動距離の見積もり 6. …

自動車の運動学を理解するために必要な物理の基礎~回転運動編~

目次 目次 背景・目的 参考ブログ 回転運動における物理量 角度 Circular(サーキュラー)という角度の単位 角速度 角速度を用いた姿勢角の推定 角運動量 慣性モーメント 慣性モーメントを考慮した車体の設計 力のモーメント(トルク) 遠心力 タイヤにかかる横…

自動車の運動学を理解するために必要な物理の基礎~直線運動編~

目次 目次 背景・目的 参考ブログ 単位系 直線運動における物理量 変位 速度 加速度・減速度 力 仕事(=エネルギー)と仕事率 慣性 運動量 運動エネルギー 背景・目的 前回の下記の記事でも書いたように、最近は自動車の運動学について 学び始めています。 www…

自動運転のためのブレーキシステムの基礎知識

目次 目次 背景・目的 参考ブログ タイヤと地面の摩擦 ブレーキのロックについて ブレーキによる減速度の計算 タイヤグリップ時 タイヤスリップ時 停車するまでの制動距離の計算 背景・目的 自動運転における安全を担保するために、障害物との衝突を回避する…

組み込みソフトエンジニアを極めるために必要なこと

目次 目次 背景・目的 全体の感想 メモ 超えなければいけないハードルと壁 リアルタイムOSの基礎 タスクスタック領域の見積り タスクの状態遷移 同期・通信 ベクターテーブル スループット要求 オブジェクト指向設計 機能的分割と時間的分割のすり合わせ 体…

PlantUMLで学ぶソフトウェアテストのためのマインドマップの使い方

目次 目次 背景・目的 PlantUMLによるマインドマップの描き方 ソフトウェアテストって何? マインドマップって何? ソフトウェアテストでの使い方 テスト計画を立てる テスト設計 テスト実装 テスト実行 テスト報告 背景・目的 ソフトウェアの品質を保つため…

機械学習による異常検知と変化検知の基礎知識

目次 目次 背景・目的 全体の感想 各章におけるメモ 第1章: 異常検知・変化検知の基本的な考え方 第2章: ホテリングのT2法による異常検知 第3章: 単純ベイズ法による異常検知 第4章: 近傍法による異常検知 第5章: 混合分布モデルによる逐次更新型異常検知 第…

試合に勝つための「卓球戦術ノート」

目次 目次 背景・目的 全体の感想 章毎のメモ 第1章: 最後の1点を自力で取る方法 第2章: 動きと打法の戦術論 第3章: 戦術とメンタル 第4章: 指導者の役割 第5章: 戦型別の攻略法 フォアハンド主戦型を攻略する バックハンド主戦型を攻略する 表ソフト速攻型…

Reading log: Control Engineering by Python

Table of Contents Table of Contents Introduction My thoughts Memo Modeling Python Control System Library Behavior of control target Response of Frequency Closed Loop System Design Open Loop System Design Output Feedback Control with Observ…

Reading log: Reinforcement Learning by Python

Table of Contents Table of Contents Introduction My thoughts Memo Day 1 Day 2 Day 3 Day 4 Day 5 Day 6 Day 7 Introduction I read the following book to study a fundamental of Reinforcement Learning. 機械学習スタートアップシリーズ Pytho…

Reading log: Engineering Deep Learning from scratch

Table of Contents Table of Contents Introduction My thoughts Memo Introduction I read the following book to study a fundamental of Deep Learning. ゼロから作るDeep Learning ―Pythonで学ぶディープラーニングの理論と実装作者: 斎藤康毅出版社/メ…

Momentum shift analysis of Table tennis game ~Winning Rate Simulation~

敗者を勝者に変える卓球戦術ノート (卓球王国ブックス)作者: 高島規郎出版社/メーカー: 卓球王国発売日: 2019/04/19メディア: 単行本(ソフトカバー)この商品を含むブログを見る Table of Contents Table of Contents Introduction Reference Input data So…

Momentum shift analysis of Table tennis game ~Data collection~

スポーツを10倍楽しむ統計学 (DOJIN選書)作者: 鳥越規央出版社/メーカー: 化学同人発売日: 2015/05/20メディア: 単行本(ソフトカバー)この商品を含むブログ (1件) を見る Table of Contents Table of Contents Introduction Analysis target Prior knowled…

Fundamentals of Classification by Supervised Learning ~2 dimensional input~

Table of Contents Table of Contents Introduction Author GitHub Generating sample data 2 classes classification Logistic regression model on 2 dimension Mean cross entropy error Calculating parameter by Gradient method 3 classes classificat…

Fundamentals of Classification by Supervised Learning ~1 dimensional input~

Table of Contents Table of Contents Introduction Author GitHub Input sample data: Weight of insect Target sample data: Sex of insect Sample data generation Policy to solve problem Classification with probability Maximum likelihood estimati…

SLAM Beginner's Program ~Input/Output~

Table of Contents Table of Contents Introduction Reference External sensor Internal sensor Robot pose Map Metrical map Topological map Feature map Occupancy grid map Expressing change over time Disadvantage of Occupancy grid map Introducti…

SLAM Beginner's Program ~Fundamental knowledge~

Table of contents Table of contents Introduction Reference Executable form Type Diagram of 2D SLAM Accumulated error problem Data association Loop closure Batch processing Sequential processing Introduction I studied SLAM refer to the foll…

How to decide required performance of Obstacle detection function

Table of content Table of content Introduction Reference Finding boundary of obstacle Taking a detour Detecting an obstacle in a short term Case of running out into road How to calculate a braking distance Free running distance Braking dis…

What is a thing a software test professional take care?

Table of content Table of content Introduction Test has already started as of requirement definition How should we decide to write a test code or not? How can we reduce test cases effectively? What we should do to improve our test Introduc…

How can we improve our test skills?

Introduction Rule of system level test How about our system test environment? What miwa's team can get by testing as system level We should make our simulator's structure simpler We should correlate test cases to development history Trying…

Refactoring for Legacy software

Table of contents Table of contents Introduction Start refactoring Preparation for refactoring Code review Special event Risk Mikado Method Commented out code Test Documentation Construction of development environment Keeping quality of co…

Fundamentals of Regression by Machine Learning

Table of contents Table of contents Introduction Author GitHub Linear model with 1 dimensional input Input data: Age Target data: Height Data generation Linear model definition Gradient method Learning Result Point to notice Plane model wi…

Reading Log: FACTFULNESS

Table of contents Table of contents Introduction Author Memo Introduction I read a book, 'FACTFULNESS' as follow. Factfulness: Ten Reasons We're Wrong About The World - And Why Things Are Better Than You Think作者: Hans Rosling,Ola Rosling…

Usage of Fork

Git

Table of contents Table of contents Introduction About Fork Downloading and Installation GUI Clone Repository Manager Commit Push Create Branch Merge Branch Merge Conflict Conclusion Introduction I tried to use Git GUI client, Fork. This a…

読書メモ: モダンC言語プログラミング

はじめに メモ はじめに 自分の職場では、プログラムの設計や開発環境構築、コーディングやテストなどで、非効率なやり方だと感じる部分がちょいちょいあり、そろそろ本格的に改善したいという思いが強くなっています。そこで、改善案の参考にしようとこの書…

機械学習に必要な数学の基本についての勉強メモ: ガウス関数編

はじめに 参考書籍 ガウス関数とは 2次元への拡張 関数の形を表すパラメータを加えた2次元ガウス関数 サンプルコード はじめに 前回は、指数関数と対数関数の応用編としてシグモイド関数・ソフトマックス関数編を記事にしました。 www.eureka-moments-blog…

PlantUMLで描いたUML図をEnterprise Architectからインポートして共有する方法

はじめに Enterprise Architect(EA)とは PlantUMLの図をEAからインポートする手順 1. PlantUMLでUML図を描く 2. 作成した図をXMI形式でエクスポートする 3. EAからXMIファイルをインポートする 4. インポートされたUML図を確認する まだまだ知らないEAの便利…

機械学習に必要な数学の基本についての勉強メモ: シグモイド関数・ソフトマックス関数編

はじめに シグモイド関数とは シグモイド関数の微分 ソフトマックス関数とは ソフトマックス関数の微分 ソフトマックス関数とシグモイド関数の関係 サンプルコード はじめに 前回の記事では、機械学習に必要な指数関数と対数関数の基本について勉強した事を…

CUnitを使ってC言語プログラムのユニットテストを実行する方法

はじめに CUnit for Mr.Andoについて CUnitの導入からサンプル実行までの流れ 1. CUnitのダウンロード 2. ダウンロードされるファイルの内容 3. CUnitの使い方 4. テストの対象とするコードを書く 5. テストコードを書く 6. ソースコードのフォルダ構成を決…

機械学習に必要な数学の基本についての勉強メモ: 指数関数・対数関数編

はじめに 前回までの記事 指数関数とは 対数関数とは 対数の便利さ 機械学習における対数 関数の最大値、最小値を探す場合 指数関数の微分 対数関数の微分 サンプルコード はじめに 前回の投稿から間が空いてしまいましたが、また下記の書籍を読みながら、機…